Stacey’s eerste stappen binnen CrossFit

Laatst motiveerde de coach en andere leden in de les mij om mijn eerste pull-up zonder hulpmiddelen (zoals een elastiek) te doen. Ik twijfelde even en dacht: dat lukt mij vast nog niet? Dankzij de coach en de andere leden in de les probeerde ik het toch én het lukte! Toen mocht ik de bel rinkelen die in de box hangt (dat mag bij PR’s etc.) en iedereen in de les nam de tijd om te klappen en mij te feliciteren. Hoe leuk is dat? Je begrijpt dat mijn dag natuurlijk niet meer stuk kon!

Hoe ben je begonnen met CrossFit?

Een paar jaar geleden werd er bij mijn sportschool een groepsles gegeven met onderdelen die afkomstig waren uit crossfit. Dit vond ik echt leuk, weer is wat anders dan altijd maar diezelfde oefeningen in de sportschool. Toen ging ik verhuizen vond ik het moeilijk om te bepalen waar ik nu wilde gaan sporten. Ik kwam jarenlang bij een lokale sportschool waar iedereen elkaar kende en een fijne sfeer hing. Ik probeerde een aantal proeflessen uit bij verschillende stadse-sportscholen, maar werd niet enthousiast want hier voelde ik mij vaak maar alleen en er werd niet echt naar mij omgekeken, óók niet tijdens een proefles. Toen vertelde een vriend, die bij Crossfit Ridderkerk sportte, dat ik daar ook een proefles kon doen. Toen dacht ik erover na. De groepsles bij mijn vorige sportschool vond ik ook heel leuk. Maar de prijs van een abonnement hield mij een beetje tegen. Toch besloot ik een proefles te doen, want ik dacht: een proefles kan nooit kwaad. Uiteindelijk is die beslissing één van de beste beslissingen geweest die ik heb gemaakt en want nu wil ik nooit meer stoppen met crossfit.

Hoe heb je je eerste aanraking met CrossFit ervaren?

Mijn eerste echte aanraking met crossfit was tijdens een proefles bij Crossfit Ridderkerk. Spannend vond ik dit wel, ik kende namelijk niemand en had ook geen idee wat mij te wachten stond. Eén van de coaches wachtte mij voorafgaand de proefles op en kon mij al het e.e.a. vertellen over wacht me te wachten stond.

Aan het begin van de les werd ik voorgesteld aan de groep en werd rustig uitlegd wat we precies gingen doen die les. Dat is standaard bij elke les, heel fijn, waardoor het voor iedereen goed te volgen is wat je die les gaat doen. Tijdens de les werd ik geholpen door verschillende leden en ook de coach hielp mij bij oefeningen die ik nog niet kende. Wat een fijne mensen en ik deed oefeningen en bewegingen die ik nog nooit had gedaan! Met een goed gevoel ging ik naar huis. Ook de spierpijn de dag erna liet mij weten dat ik goed mijn best had gedaan.

Hoe heb je de vervolgstappen binnen CrossFit ervaren?

Na de proefles had ik een gesprek met één van de coaches hoe ik het vond en omdat ik het leuk vond kreeg ik daarna twee personal trainingssessies om de belangrijkste bewegingen te leren én mocht ik een maand lang onbeperkt sporten, zodat ik genoeg tijd had om alle lessen uit te proberen en te bepalen of ik het nog steeds leuk zou vinden. Wat een goede service. En ja, ik vind het nog steeds leuk!

Hoe was de begeleiding tijdens je beginfase bij CFR?

Na de proefles, personal trainingssessies en proefmaand stond ik er niet alleen voor. Dat sta ik nooit bij CFR. Na mijn proefmaand had ik een intakegesprek met mijn coach. Tijdens dit gesprek hebben we het uitgebreid gehad over eventuele blessures/zwakke plekken. Zo kan mijn rug nog wel eens voor problemen zorgen, maar mijn coach vergeet dat nooit en vraagt hier regelmatig naar. Als ik weer last heb, dan laten de coaches weten wat voor andere bewegingen ik kan doen tijdens de les. De eerste periode bij CFR wist ik nog veel oefeningen niet en ook de namen van alle bewegingen zorgden voor verwarring. Gelukkig werd ik altijd geholpen als ik het even niet meer wist door de coaches, maar ook door mede crossfitters! Dit heb ik als heel fijn ervaren. Maar ook nu, bijna anderhalf jaar later, word ik nog steeds geholpen door de coaches en mede crossfitters met veel tips hoe je de bewegingen nóg beter kan doen.

"My hobbies include lifting and a lot of smiling."

Hoe heb je de community ervaren aan het begin van je CFR-reis?

In september 2020 ben ik begonnen met crossfit. Midden in de pandemie dus. De eerste maanden heb ik veel nieuwe mensen kunnen leren kennen. Daarna kwamen meerdere lockdowns, drive-through stations en aangepaste lessen. Zelfs ondanks dat heb ik veel leden kunnen leren kennen en ben ik zeker nieuwe vriendschappen aan het maken. Dat vind ik zo leuk aan crossfitten bij CFR, iedereen staat open voor een praatje. CFR organiseert ook veel workshops en evenementen, maar door de pandemie was dat net wat minder en heb ik nog niet veel kunnen deelnemen hieraan. Ik heb er veel zin in om wel deel te nemen aan allerlei workshops en evenementen die worden georganiseerd, want daardoor kan ik de andere crossfitters nóg beter leren kennen en dat maakt het nóg gezelliger tijdens de lessen.

Aart’s eerste stappen binnen CrossFit